Apara-te de artrita reumatoida printr-un regim alimentar strict

Publicat in Sfatul medicului
Citit 2157 ori
Oasele sunt unite intre ele prin articulatii: articulatii ale genunchilor, soldurilor, degetelor si asa mai departe. Acolo unde oasele se intalnesc exista si cartilaje, adica portiuni protective care ajuta ca incheieturile sa se indoaie usor si fara durere, altfel spus asigura mobilitatea articulara.

De asemenea, exista membrana sinoviala care delimiteaza articulatiile. Daca se intampla sa se inflameze membrana sinoviala, cu timpul se vor produce o deteriorare si o disfunctie a articulatiei, aceasta neputand sa functioneze normal. Boala rezultata este artrita reumatoida, care poate afecta deopotriva femei si barbati cu varsta trecuta de 40 de ani.

Conform statisticilor, un procent de 2-3% din populatie sufera de artrita reumatoida, dar 75% dintre persoanele afectate sunt de sex feminin.

Atentie la carnea rosie, la zahar si la cafea!

Nu se cunosc inca toate cauzele care genereaza aparitia bolii, acestea putand sa fie ereditare, fiind si factori de risc, dar pot sa fie puse si pe seama anumitor bacterii, virusi, sau alte substante straine in activitatea patologica a sistemului imunitar. Mecanismul imun declanseaza inflamarea cronica a membranei sinoviale, si o slabire a ligamentelor si tendoanelor ce sustin articulatiile.

 

Deoarece artrita reumatoida este o boala cronica si progresiva care poate cauza distrugerea articulatiilor si chiar dizabilitate, anumite simptome pot sa apara dupa perioade lungi de timp.  Acestea sunt date de stari de oboseala si anchiloza, articulatii dureroase si intepenite, redoare articulara adica imposibilitatea de a misca articulatia, noduli in zona coatelor, a genunchilor, picioarelor sau coloanei vertebrale.

In prevenirea bolii, alimentatia joaca un rol important, deoarece mancarea pe care o consumam influenteaza direct starea noastra de sanatate. Alimentele care nu se recomanda sunt cele care produc inflamarea in organism printre care se numara carnea rosie, zaharul si cafeaua.

Unele alimente pot reduce inflamarea articulatiilor

Recomandarile medicilor se indreapta spre un regim alimentar bogat in vitamine, minerale si grasimi esentiale, cu proprietati antiinflamatorii, precum carnea unor pesti, cu acizi grasi Omega 3: somon, pastrav, scrumbie. Uneori se recomanda reducerea consumului de sare in alimentatie. Uleiul folosit pentru gatit este de preferat sa fie cel de masline, iar cea mai buna alegere in materie de ceaiuri este cel de ghimbir.

Alimentele selecate cu atentie pot reduce durerile si inflamarea articulatiilor. Dieta are un impact care nu trebuie neglijat asupra multor bolnavi, mai ales din cauza faptului ca artrita reumatoida lasata netratata poate sa devina o boala severa, care afecteaza organele vitale.